mandag den 13. oktober 2014

RSA Paradimeskift i udannelser


Jeg vil tro, at de fleste skolefolk efterhånden har set nedenstående video. Jeg tager den med i dette indlæg alligevel. Jeg kan så godt lide den, og for mig at se, er vi rigtig gode til at anerkende budskabet i videoen, men vi har rigtig svært ved at ændre noget. Det har ikke - tror jeg - noget at gøre med, hvorvidt vi har de teknologiske muligheder eller ej, men hænger sammen med den menneskelige faktor og politiske beslutninger - og den undskyldning det politiske giver os.

Jeg har arbejdet med korte videregående uddannelser i nogle år efterhånden, og har brugt en del tid på at diskutere eksamensafholdelse. Diskussionen går først og fremmest på, hvordan vi forhindrer de studerende i at "snyde", hvis de kan gå på nettet.

Jeg undrer mig stadig over, at vi ikke bruger de muligheden, der er i dette overflødighedshorn af viden i undervsiningen - og begynder at uddanne vore studerende til at blive rigtig gode til at finde og vurdere kvalitetten og anvendelsen af information på fornuftig vis, i stedet for at undervise og udprøve dem på samme måde, som vi altid har gjort.

Jeg underviser ikke i øjeblikket, men arbejder med mange andre ting, som er relateret til undervisning. Jeg kan ikke forestille mig, hvordan jeg skal kunne komme gennem en arbejdsdag, hvis ikke jeg har adgang til at søge informationer på nettet, og jeg mener egentlig ikke, at jeg snyder ved at finde den nødvendige information på lettest mulig måde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar